Eldre med dårlig matlyst er et utbredt problem og leder ofte til underernæring. Årsakene varierer fra person til person og kan skyldes både fysiologiske og psykologiske faktorer. I denne korte artikkelen får du litt informasjon om hvorfor dette er en normal utfordring og noen tips som kan hjelpe.

Behovet for næring endrer seg gjennom livet. Med alderen kommer også muskeltap, derfor øker proteinbehovet med alderen. De over 65 bør få i seg 1-1,2 gram protein per kilo kroppsvekt. Ved sykdom kan dette behovet øke ytterligere. Fysisk aktivitet vil være med å styrke kroppen og opprettholde muskelmassen. En annen fordel er at aktivitet kan gi økt matlyst. Derfor er proteinrik mat som kjøtt og fisk, kombinert med aktivitet gode tips for de fleste eldre. Eldre har også et økt behov for vitamin D. Gode tips for å få nok vitamin D er å være ute i solen, spise fet fisk (eventuelt tran) og enkelte meieriprodukter som er tilsatt vitamin D.

Andre endringer som påvirker matlysten er sykdom, tregere fordøyelse, dårligere smaks- og luktesans samt tygge- og svelgevansker. Noen tips for bedre matlyst er å tilpasse maten til den eldres behov. Hvis utfordringen er tyggevansker, kan grønnsakene kokes litt ekstra og fisk er letter å tygge enn kjøtt. Hvis utfordringene er smak, kan maten krydres litt ekstra. Uansett anbefales det å spise jevnlige måltider og gjerne variere ingredienser.

Psykologiske forhold

Som nevnt kan også psykologiske forhold påvirke matlysten vår. Ensomhet, depresjon og sorg er eksempler på årsaker til at vi spiser for lite. Det å spise sammen er et viktig tiltak. Det å dra på middag til venner eller familie er positivt av mange årsaker, og økt matlyst er en av dem. Det finnes flere tilbud som dagsenter og sykehjem som tilbyr en god middag til en fornuftig pris. De måltidene man spiser alene kan man gjerne gjøre så hyggelig som mulig ved å tenne et lys, sette på musikk eller favorittprogrammet på tv.

Et siste tips er å koble opp familie eller venner som ikke bor i nærheten i en videosamtale til middagen. Med et nettbrett eller PC er dette fort gjort, og det finnes helt sikkert noen som kan hjelpe til hvis ikke man kan det selv.

Tipsene for eldre med dårlig matlyst er hentet fra Nofima.

For tips om aktiviteter for eldre kan du lese flere innlegg under Helse og aktivitet.